{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Advies

Belang stages in Hotelschool Ter Duinen

Stages zijn een unieke ervaring voor leerlingen die een horecaopleiding volgen. Maar ze zijn ook een rijkdom voor de ervaren professionals die de stagiairs tewerkstellen. Chef magazine heeft het erover met Franky Malbrancke, technisch adviseur van de prestigieuze hotelschool Ter Duinen in Koksijde.

In Ter Duinen volgen leerlingen al vanaf het 4e jaar in het secundair onderwijs een stage. Waarom zo vroeg?
Franky Malbrancke: “De stages zijn essentieel voor de professionele ontwikkeling van de leerlingen. Ze leren natuurlijk veel bij in de klas, zowel op vlak van theorie als praktijk (bij ons volgen ze 2 halve dagen praktijk per week). Maar uiteindelijk leer je het vak op het terrein. Met een stage ervaar je dus echte werkomstandigheden. Vroeg opstaan, laat gaan slapen, omgaan met moeilijke ervaringen, en dat allemaal met de glimlach! Het is een onvervangbare ervaring. We vinden ook de duur van deze stages belangrijk. Acht weken is uniek in Belgi.. Zo kunnen de stagiair en de werkgever een echte relatie opbouwen.”

Is die relatie nuttig voor beide partijen?
Franky Malbrancke: “Ja, natuurlijk. Op voorwaarde dat de stage correct verloopt. Een stagiair is geen jobstudent. Hij is in opleiding. De werkgever moet de regels van het spel aanvaarden en de stagiair opleiden, zonder hem te beschouwen als een gratis werkkracht die hij als een citroen kan uitpersen. De stagiair biedt dan weer een meerwaarde met zijn enthousiasme en intentie om alles goed te doen. En een fris gezicht geeft het restaurant altijd een vrolijke uitstraling. Studenten praten met elkaar, wisselen hun ervaringen uit en zijn de experts van morgen. Een goede reputatie opbouwen bij dergelijk gekwalificeerd personeel is dus zeker mooi meegenomen.”

De werkgever heeft door zijn vormende rol dus een grote verantwoordelijkheid?
Franky Malbrancke: “Tijdens de eerste stagedagen moet je de stagiair heel goed opvolgen. Je moet hem opleiden. Maar hij zal zich al snel in het team integreren. De leerlingen willen het goed doen en zich bewijzen. Als je hen met het nodige respect behandelt en hen bijvoorbeeld niet alles laat schoonmaken wanneer de rest van het personeel naar huis is, dan is het een win-winsituatie voor iedereen. Het gebeurt vaak dat een leerling na zijn studies bij zijn stageplek aan de slag gaat.”

De leerlingen van Ter Duinen moeten minstens één stage in de zaal en één stage in de keuken doen, ongeacht hun specialiteit. Waarom?
Franky Malbrancke: “De zaal en de keuken zijn complementair. Als ze elkaar niet begrijpen, kan de service niet optimal verlopen. We moedigen de leerlingen dus aan om de twee aspecten van de job te leren kennen. Het is een extra troef bovenop hun technische bagage en hun verschillende praktijkstages die van hen echte professionals maakt.”

Een stagiair aannemen is tegelijkertijd een beetje een gok en een investering in de toekomst maar ook een manier om je knowhow en iets van jezelf door te geven. Klopt dat?
Franky Malbrancke: “Absoluut. Tegenwoordig klagen werkgevers dat ze geen gekwalificeerd en gemotiveerd personeel vinden. Maar de stagiairs van Ter Duinen kunnen beide criteria perfect invullen. We volgen hen ook tijdens hun hele stage op, zodat beide partijen er zoveel mogelijk voordeel uithalen. De kennisoverdracht is zeker niet te verwaarlozen. De keuken is erfgoed dat tal van chefs, maîtres en sommeliers willen doorgeven. De stagiairs zijn een garantie voor de toekomst en de volgende bewakers van dit erfgoed.”

Zijn sterrenzaken en chefs die in de media komen populaire stageplekken?
Franky Malbrancke: “Die zijn inderdaad enorm populair. Maar daar houden we geen rekening mee bij de keuze van de stage. Het belangrijkste is dat de stagiair en de stageplek compatibel zijn. Daarbij gaat de voorkeur uit naar etablissementen op mensenmaat, waar de vertrouwensrelatie en het wederzijds respect zich optimaal kunnen ontwikkelen.”

 

 

detail image detail image detail image