{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Advies

De wijnkaart: een cruciale keuze

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Ook voor zakenlunches met peperdure flessen wijn – een paar honderd euro was vroeger geen uitzondering. Restaurants zagen hun klanten evolueren. En die zijn het nu eenmaal beu om veel te betalen voor een lekkere fles. Maar hoe stel je een betaalbare wijnkaart samen die ook de connaisseurs overtuigt? Voor het antwoord trekken we naar Antwerpen. Op naar Bistrot du Nord!

Nadat hij achter de potten en pannen van ’t Fornuis (Johan Segers), Petit Zinc en Radis Noir zijn sporen verdiende, stortte Michaël Rewers zich in zijn eigen avontuur. Een eigen restaurant, met Caroline Stasseyns in de zaal als gastvrouw. Samen werkten ze de inrichting van hun Antwerpse ‘Bistrot du Nord’ tot in de puntjes uit. In Parijse brasseriestijl die de roaring twenties oprakelt, geniet je er van een op de bistronomie geïnspireerde keuken met oog voor kwaliteitsproducten en net dat tikkeltje extra creativiteit.

De wijnkaart is perfect afgestemd op de gerechten. Ze is een subtiele mix van vaste waarden en prettige ontdekkingen. “We hebben veel bordeauxs in huis. Omdat daar bij onze klanten nog altijd veel vraag naar is”, legt Caroline uit. “Maar we stellen altijd alternatieven voor, die we ook per glas serveren.” Caroline heeft zo haar geheimpjes om goedkopere wijn op te sporen die volledig voldoet aan de hoge eisen van het restaurant. “Je moet buiten de lijntjes van de populairste appellaties durven kleuren. In Frankrijk heeft de Languedoc bijvoorbeeld heel wat te bieden. En de prijzen liggen daar beduidend lager.”

Ze voegt meteen de daad bij het woord wanneer Michaël een gerecht aan tafel brengt: gegrilde kalfsniertjes met bearnaise, gekonfijte tomaatjes en tomatencoulis. Caroline: “De vette toets van de kalfsniertjes en de zoetzure combinatie van tomaten vragen naar een wijn met body. Een zachte en fruitige wijn. Een Saint-Émilion of een Médoc zijn perfect, maar een minervois is een uitstekend alternatief met een milder prijsje.”

De jonge gastvrouw kijkt graag iets verder (zo roemt ze bijvoorbeeld Portugese wijn) maar ze vindt ook koopjes in het hartje van de Bordeaux. Zoals deze Labégorce-Zédé 2008, een uitzonderlijke cru bourgeois van de appellatie Margaux, op de kop getikt bij Metro. “Die wijn heeft sinds 2009 een andere benaming, want hij behoort nu tot het domein Labégorce. Toen ik de wijn in aanbieding zag staan, greep ik mijn kans. 2008 is een beetje een miskend jaar, maar de wijn is perfect om nu meteen van te genieten.”

4 TIPS OM JE WIJNKAART TE UPDATEN TEGEN DE SCHERPSTE PRIJZEN

1. Zoek alternatieven voor de grootste namen uit de meest geprezen streken.
2. Luister naar je klanten en stel hen nieuwigheden voor volgens hun smaak.
3. Kleur buiten de lijntjes van de bekendste wijnstreken. De minder bekende appellaties hebben veel te bieden.
4. Kijk uit naar tijdelijke aanbiedingen.

 

Bistrot du Nord
Lange Dijkstraat 36, 2060 Antwerpen
T: 03 233 45 49
www.bistrotdunord.be 

 

detail image detail image detail image detail image