{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Advies

Personeelsbeheer met passie bij Felix Pakhuis

De witte kassa, nieuwe wetgeving, evolutie van de klanten, sociale bijdragen ... Het personeelsbeheer in de horeca staat volledig op zijn kop. Tom Le Clef staat met zijn vennoot Ivo De Beer aan het hoofd van Felix Pakhuis en de Bourla Schouwburg in Antwerpen. Hij deelt zijn innoverende visie over het onderwerp met ons. Een mooi voorbeeld van een hecht, enthousiast team aan de basis van een succesverhaal.

Hoe begon het Felix Pakhuis-avontuur?
“Dat was in 2009. Ik was hr-specialist bij een groot sociaal secretariaat. Ivo stond aan het hoofd van een evenementenbureau. We organiseerden een festival voor klassieke muziek op het Eilandje in Antwerpen, waarbij het Felix Pakhuis als een van de locaties werd gebruikt. De stad lanceerde niet veel later een openbare aanbesteding voor het Pakhuis, waarin op dat moment enkel het stadsarchief was ondergebracht. We hebben met succes gepitcht en zo werd Felix geboren, onder het dubbel gesternte van horeca en cultuur. Op het kruispunt van die twee vinden wij onze identiteit: we genieten van relatief gunstige huurvoorwaarden, maar een deel van onze winst wordt geïnvesteerd in culturele activiteiten, zonder hiervoor enige   subsidie te vragen. Twee jaar geleden breidde de Felixfamilie uit en kregen we ook de concessie van de Bourla Schouwburg in handen. Naast het runnen van de historische foyer openden wij ‘bar Pierre’ op de benedenverdieping van de prestigieuze Bourla Schouwburg, de Antwerpse theatertempel. Opnieuw een kruising tussen cultuur en horeca. Een nieuwe, opwindende uitdaging.”

Felix Pakhuis was onmiddellijk een succes. Vandaag is het een Antwerps begrip. Omwille van het restaurant, maar ook omwille van een reeks culinaire evenementen zoals strEAT en diMANGE. Het recept van de toekomst?
“Dankzij de evenementen drukken we de kosten en kunnen we een perfecte service bieden met respect voor klant en personeel. Zo vermijden we de onzekerheden van een klassiek restaurant, en brengen we een vleugje originaliteit en creativiteit. We willen evolueren naar een ‘Felix 2.0’, met aangepaste openingsuren en nieuwe concepten. Een kleinere kaart, meer gerechten om te delen of in buffetformule. We gaan de reserveringsflow verder digitaliseren zodat  klanten online meteen ook hun bestellingen kunnen doorgeven.”

Voor veel horecaprofessionals is het managen van het personeel een aartsmoeilijke opdracht. Jullie slagen erin om een team van 30 vaste werknemers te leiden. Wat is jullie geheim?
“We doen dit met passie, een zeker idealism en een sterk ‘familiegevoel’. Maar in het huidige horecalandschap is het dansen op een slappe koord. Het goed beheren van onze marges en onze personeelskost is daarom van het grootste belang. We kunnen ons geen misstappen veroorloven. Ze zeggen wel eens dat de horeca bestaat uit 30% vaste kosten, 30% foodcost en 30% loon. Er zou dus 10% marge overblijven. De realiteit is totaal anders, het gaat eerder om 5 à 6%. Voor veel spelers op de markt wordt de situatie inderdaad onhoudbaar. Samen met het team hebben we gekozen voor een volledig transparant beleid. We communiceren met iedereen over de cijfers en de resultaten. Ik ontvang elke dag een rapport over het aantal gepresteerde uren. Dat leggen we naast de omzet. Zo zien we meteen hoe winstgevend we zijn. We passen een eenvoudige kleurcode toe: groen, oranje of rood in functie van het bereiken van de doelstellingen. Iedereen is op de hoogte.”

Jullie komen uit de bedrijfswereld. Met een nieuwe visie op de horeca. Niet overtuigd van de oude recepten?
“Topdownmanagement kan niet meer. Je moet een vertrouwensband met je team opbouwen. We hebben hetzelfde doel: het schip vooruit sturen. Felix betekent ‘geluk’ in het Latijn. Voor tevreden klanten moet je tevreden personeel hebben. Het welzijn van onze medewerkers is dus essentieel. De sociale bijdragen beperken de mogelijkheden voor loonsverhoging. We zijn dus creatief en zoeken andere manieren om ieders inspanningen te belonen. We zijn een familie, dat is ons motto. We hebben ook niet veel verloop. Op de ‘groene dagen’ stoppen we wat geld in een pot. Een keer per jaar breken we de spaarpot open en doen we iets leuks samen: dineren in een bekend restaurant, samen op citytrip ...”

RECHT UIT DE KEUKEN

Andy De Cremer, chef-kok van Felix Pakhuis leidt een brigade van 7 mensen die elke dag honderden couverts op tafel toveren. Achter het doorgeefluik wordt het team geleid met een heldere en directe communicatie. “We mogen geen fouten maken. Ik schrijf alles op technische fiches, zo vermijden we misverstanden. Maar er is altijd plaats voor creativiteit. We geven iedereen de ruimte om zich goed in zijn vel te voelen. Je houdt je team niet lang bij elkaar als je niet inzit met hun welzijn. De regels zijn streng, maar het menselijke aspect primeert.”

Felix Pakhuis
Godefriduskaai 30, 2000 Antwerpen
T: 03 203 03 30
www.felixpakhuis.nu

Bourla Schouwburg en Pierre
Komediaplaats 18, 2000 Antwerpen
T: 03 233 55 17
www.bourlaschouwburg.nu

detail image detail image detail image detail image detail image