{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Advies

Totaalervaring in de zaal bij The Jane in Antwerpen

Eten is een plezier voor de zintuigen. Alle zintuigen. In eerste instantie natuurlijk de smaak- en reukzin, maar ook het gehoor, de tastzin en het zicht spelen een rol. Noem het psychosensorische synchronie of gastronomische totaalervaring, maar iedereen is het er sowieso over eens dat een restaurant meer moet bieden dan enkel een mooi bord. En net dat vinden we in het kwadraat terug bij The Jane van Sergio Herman en Nick Bril. We hebben een gesprek met manager Christophe Wattel en sommelier en maître Gianluca Di Taranto.

ls het venijn ’m inderdaad in de details zit, merken we daar bij The Jane alvast niets van. In deze Antwerpse gastronomietempel, die drie jaar geleden werd ingewijd binnen de muren van een voormalige kapel, wordt niets aan het toeval overgelaten. Wat we hier zien is een meesterlijk staaltje coherentie, waarbij werkelijk aan het kleinste detail is gedacht. Van de lichtintensiteit over de muziek tot de hoogte van de stoelen, de snit van de kledij, de kwaliteit van de gastheren en gastvrouwen, en het onderhoud van het gazon. Aan de oorsprong van dit topetablissement ligt de droom van fine dining meets rock-’n-roll; aan de basis van iedere beslissing ligt een conceptuele eenheid. Alles begon met de renovatiewerken, die werden toevertrouwd aan de Nederlandse designstudio Piet Boon. Die slaagde erin om de majestueuze structuur van het oorspronkelijke gebouw te bewaren. Aan het torenhoge plafond prijkt een impressionante luster van ruim 800 kilo, een monumental kunstwerk dat het licht op ingenieuze wijze breekt en niemand onberoerd laat. En dat is de essentie van The Jane. Een machtige mastodont die lichtvoetig de zintuigen prikkelt.

“We hebben een heel duidelijk credo. We willen een ongedwongen en persoonlijke service en ervaring aanbieden, zonder te vervallen in nonchalance”, vertelt Christophe Wattel. “Dat houdt in dat we aandacht hebben voor alles. En we beschikken daarvoor over alle vereiste middelen, met een domoticasysteem waarmee we de lichtsfeer tot in de puntjes kunnen regelen. Zo sluit het licht naadloos aan bij de aangename, specifiek doordachte akoestiek in onze zaak. Niet eenvoudig in zo’n groot volume...”

NIETS AAN HET TOEVAL OVERLATEN

Een van de geheimen van The Jane om iedere gast een exclusief moment van genot te bieden, zijn de ‘triggers’. Kleine gebaren, korte ogenblikken die de maaltijd extra pit geven en de aandacht vasthouden. De opeenvolging van de gangen is de speerpunt. Sommige zetten aan tot interactive (schrik niet als je een hamer in de hand gedrukt krijgt om zelf de laatste hand aan het gerecht te leggen), terwijl andere de typische avant-gardistische sfeer uitademen die The Jane zo populair maakt. En soms word je pas echt verrast doordat er een goeie ouwe klassieker op tafel wordt getoverd... “Je mag nooit op je lauweren rusten”, benadrukt Gianluca Di Taranto. “Ik ben opgegroeid in een familie van restauranthouders. Al van jongs af aan hielp ik mee in het restaurant van mijn ouders. Natuurlijk zijn de zaken vandaag helemaal anders dan toen. Gasten willen een ‘total package’. Goed is allang niet meer goed genoeg. Je moet verrassen, de verwachtingen overtreffen, de lat constant een tikje hoger leggen. Natuurlijk staan wij voortdurend in de schijnwerpers, onze situatie is ietwat apart. Maar de druk waaronder wij werken, de noodzaak om constant perfectie te bieden in ieder detail is dezelfde voor iedere professional. Je kunt twee Michelinsterren, international roem en uitzonderlijke chefs hebben, maar als je service of de sfeer in de zaal niet goed zit, zijn dat de dingen die de klant zich herinnert.”

 Je kunt twee Michelinsterren, international roem en uitzonderlijke chefs hebben, maar als je service of de sfeer in de zaal niet goed zit, zijn dat de dingen die de klant zich herinnert.

Gianluca Di Taranto • The Jane

“Doorslaggevend voor succes is om steeds in beweging te blijven”, gaat Christophe voort. “Na drie jaar zijn we een make-over aan het voorbereiden. Niets ingrijpends, maar enkele veranderingen in de aankleding en het meubilair, om de zaak weer een frisse, nieuwe toets te geven. The Jane is een project dat altijd blijft evolueren. De procedures en concepten mogen dan vastliggen, we moeten wel soepel blijven. Iedere gast, iedere service is anders. Niets ligt vast. We moeten aanspreekbaar blijven, steeds naar onze gasten blijven luisteren. En dat geldt voor alle horecazaken, denk ik.”

THE JANE ALS SCHOUWTONEEL

Natuurlijk heb je aan een adembenemende decoratie weinig als het erop aankomt om de gerechten, die met kennis van zaken worden uitgewerkt in de glazen kooi waar vroeger Het altaar stond, naar de zaal te krijgen. The Jane zou dan ook niets zijn zonder zijn acteurs. De hoeksteen van het gastronomische ritueel onder leiding van Nick Bril zijn de vijftien mensen in de zaal, ondersteund door evenveel collega’s in de keuken. “Wat we in de eerste plaats verwachten van het zaalpersoneel, is motivatie”, benadrukt Gianluca Di Taranto. “Ervaring kun je opdoen. Maar de wil om het goed te doen en je dagelijkse beslommeringen aan de voordeur achter te laten om de gasten in de watten te leggen, dat vraagt heel wat inzet en liefde voor het vak.” Werken bij The Jane is inderdaad een soort roeping. Hier is geen plaats voor vergissingen, niet bij het maken van de cocktails, waarvan er sommige aan tafel zelf worden gemixt, noch bij het ingewikkelde ballet met een tiental messen en vorken voor ieder bord. Beïnvloedt de omgeving de smaak? Het antwoord vind je bij The Jane. Het restaurant is de schouwburg, de keuken de coulissen, de zaal het toneel. Als publiek zie je enkel het spel, maar achter de schermen speelt ieder klein onderdeeltje een essentiële rol. Zodat de magie dag na dag, voorstelling na voorstelling, service na service, blijft betoveren.

INFO

The Jane
Paradeplein 1, 2018 Antwerpen
03/808 44 65
www.thejaneantwerp.com
Gesloten op zondag en maandag

detail image detail image detail image detail image detail image