{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Trend

Bitters als onmiskenbare smaakmakers van cocktails

Enkele druppeltjes om de pil te verzachten, dat is het originele motto van de bitters. Maar deze infusies van planten en alcohol hebben veel meer kwaliteiten dan enkel hun medicinale kracht. Ze zijn voor cocktails wat specerijen zijn in de keuken: onmisbare smaakmakers.

Lange tijd was angostura de enige noemenswaardige bitter. Als basisingrediënt van de bloody mary deed die bijna de lange – overwegend Amerikaanse – traditie van de bitters vergeten. De geschiedenis van de bitters gaat terug tot de 19e eeuw. De grote cocktailpaus Jerry Thomas zette alle kwaliteiten van bitters in cocktailrecepten uitgebreid uiteen in zijn referentiewerk How to mix drinks. In die periode ontstaat angostura, dat wordt gemaakt op basis van gentiaan, maar ook enkele andere grote klassiekers uit de gouden periode, zoals Boker’s bitters, met kardemom en sinaasappel, en Peychaud’s bitters, dat de cocktail sazerac zijn onmiskenbare karakter geeft. De drooglegging in Amerika en de opkomst van de mierzoete cocktails doen bitters naar het achterplan verdwijnen. Maar de nieuwe lichting bartenders,

waaronder ook enkele Belgische topnamen, halen ze weer terug in de schijnwerpers. De beste van hen, zoals Jurgen Nobels van de The Cobbler en Olivier Jacobs van Jigger’s, beide in Gent, en Didier van den Broeck van Dogma en Maxime Biot van Bar Zar in Antwerpen. Of bijvoorbeeld Hortense & Humus in Brussel. Allemaal zweren ze bij de magie van bitters, omdat hun accenten de mengsels van cocktails volledig tot hun recht doen komen zonder ze te verzwaren. Het gebruik van bitters vraagt om mate en finesse. Ze geven ook heel wat terug in ruil. In een eenvoudige highball, gintonic of old fashioned opent de bitter een hele waaier van totaal onverwachte smaken terwijl de cocktail zelf een uiterst subtiel parfum meekrijgt. Enkele jaren geleden boomde de markt en tegenwoordig zijn er niet alleen tonics verkrijgbaar, maar ook een uitgebreid gamma bitters in alle smaakregisters. We denken dan voornamelijk aan de Duitsers achter het merk ‘The Bitter Truth’, die voortbouwen op de traditie, of het Amerikaanse ‘Bittermens’, dat niet terugdeinst voor een meer originele toets.