{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Advies

Hoeve Roosbeek heeft oog voor detail

Restaurant, hotel, wellnesscenter en seminariezalen: Hoeve Roosbeek biedt een totaalconcept, bedacht door Daphne en Kim Vanrutten. In een voormalige boerderij in Limburg creëerden ze tien jaar geleden een unieke plek waarmee ze dankzij de veelzijdigheid van de locatie een ruim publiek aanspreken zonder in te boeten op hun waarden. Maak kennis met een echt Belgisch succesverhaal.

Aan de linkerkant prijkt de witte bakstenen gevel van de recentste uitbreiding, Concept 72, waar seminaries, familiefeesten en grote evenementen kunnen plaatsvinden. Rechts herbergt de voormalige boerderij uit de 18e eeuw een hotel met vijftien kamers, een wellnesscenter en een restaurant voor 40 gasten. Alles met een authentiek en familiaal karakter. Door hun aanbod op die manier samen te stellen zijn Daphne en Kim Vanrutten erin geslaagd om een ruime klantenkring aan te spreken met een divers aanbod: in het hoogseizoen trekken ze behoorlijk wat toeristen – zowel gezinnen als koppeltjes – die maar wat graag even komen genieten van alles wat Haspengouw te bieden heeft, en in het laagseizoen komen er bedrijven op seminarie of teambuilding.

Gezelligheid primeert

“Toen we beslisten om deze zaak uit de grond te stampen, hadden we geen van beiden noemenswaardige ervaring in de horecasector”, aldus Kim. “Oorspronkelijk wilden we een bed & breakfast openen met een wellnesscenter eraan. Toen we op bezoek waren bij familie hier in de streek, botsten we plots op deze hoeve. We waren meteen verkocht! Nu was de hoeve veel te groot voor een gewone bed & breakfast, dus hebben we aan ons concept ook een restaurant toegevoegd. De oorspronkelijke insteek bleef echter dezelfde. Onze gasten kunnen bij ons een rustig weekend komen doorbrengen, genieten in de privésauna en ter plaatse eten... maar ze kunnen net zo goed kiezen voor maar een van die activiteiten. Het is een heel ruim, maar flexibel concept. En die aanpak, en onze aandacht voor kwaliteit tot in het kleinste detail, is volgens mij de sleutel van ons succes.”

Met een bezettingsgraad van 90% in 2019 is het model van Kim en Daphne overduidelijk een schot in de roos. Enkele voorbeelden waarover goed is nagedacht: de Vespa’s die de gasten kunnen gebruiken om de omgeving op een originele manier te ontdekken, de wellnesskuren die twee en een half uur duren in plaats van de gangbare twee uur in de meeste andere zaken, de keuze voor kwaliteitsbeddengoed... En dat allemaal met één doel voor ogen: de gasten tevredenstellen. “Gezelligheid en gastvrijheid hebben altijd bovenaan ons prioriteitenlijstje gestaan. Daarom hebben we er ook voor gekozen om geen terras op de binnenkoer te installeren. Zo kunnen onze gasten optimaal blijven genieten van hun privacy en rust. Soms is het beter om je marge beperkter te houden en je klanten een volmaakte ervaring aan te bieden dan om met kleine irritaties te zitten.”

Een langetermijnstrategie

Met twaalf werknemers die instaan voor het onderhoud van de tuin, het schoonmaken van de kamers, het opdienen in het restaurant en het werk in de keuken vereist Hoeve Roosbeek een niet te verwaarlozen administratief en financieel beheer. De typische lange dagen van horecaondernemers hebben hun leven uiteraard ingrijpend veranderd. “In het begin was ik nog aan de slag als technisch directeur bij de Vlaamse Tennisbond, terwijl Daphne voltijds in Hoeve Roosbeek werkte”, vertelt Kim. “Maar na enkele jaren bleek die combinatie onhoudbaar. In 2016 ben ikzelf ook voor de volle 100% in de hoeve komen werken. We zijn beetje bij beetje gegroeid zonder stappen over te slaan, want van in het begin hadden we een langetermijnvisie. We hebben de tijd genomen om een evenwicht te zoeken. En we bouwen verder op een stevige economische basis waarbij we steevast een beroep doen op professionals. Dat aspect wordt in de horeca al te vaak over het hoofd gezien. Je moet je laten bijstaan door een deskundig boekhouder of een goed financieel adviseur. Ik heb dan wel zelf een diploma in een economische richting, maar ieder z’n ding.”

Die filosofie was dan ook bepalend voor de keuze van de rest van het team. In de keuken zwaait sinds vijf jaar chef-kok Wouter Van Hoof de plak, die vroeger onder meer aan de slag was in La Butte aux Bois en ’t Zilte. Voor zijn menu’s kreeg hij volledig carte blanche. De gastronomische insteek naar Frans voorbeeld omvat drie tot zes gangen, waarvoor zoveel mogelijk gewerkt wordt met streekproducten. De verankering in de Haspengouwse bodem is fundamenteel voor Kim en Daphne. “Haspengouw is een prachtige streek die we in de verf willen zetten door tegelijk kleine producenten te ondersteunen. We bieden trouwens ook enkele streekproducten aan om mee te nemen, tegen nagenoeg inkoopprijzen.”

Bouwen aan een nieuwe toekomst

Net als de rest van de sector wordt ook Hoeve Roosbeek zwaar getroffen door de coronacrisis. Ze zien de toekomst positief tegemoet. “We hebben het geluk dat we een gezonde onderneming zijn en dat we werken met een beheer op lange termijn”, besluit Kim Vanrutten. “Maar niemand had deze aardbeving kunnen voorzien. Het coronavirus zal ons allemaal bijzonder zwaar treffen. We zijn klaar om de gevolgen onder ogen te zien, met de steun aan onze sector die de overheid ons ongetwijfeld zal bieden.”

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Hoeve Roosbeek

Roosbeekstraat 76

3800 Zepperen

www.hoeveroosbeek.be