{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Advies

Management is een kunst in Botanic Sanctuary

De rol van de manager in een horecazaak wordt in België vaak onderschat maar is niettemin allesbepalend voor het succes van een restaurant. De manager houdt zich immers bezig met de economische kant van de zaak, met het personeelsbeheer en met de klantenrelaties. Daarover vertellen Joachim Boudens en Elske Mostert honderduit ter gelegenheid van de toekomstige opening van een nieuwe Bar Bulot in het luxueuze hotelcomplex Botanic Sanctuary in Antwerpen. 

De opening van Botanic Sanctuary, die momenteel gepland staat voor augustus, wordt ongetwijfeld een van de hoogtepunten van het jaar voor de Belgische horecasector. Het vijfsterrenhotel betekent ook de terugkeer van het wonderduo Gert De Mangeleer & Joachim Boudens. De twee oprichters van driesterrenrestaurant Hertog Jan zullen er twee weken per maand een kleinschalig maar volwaardig restaurant voor 18 gasten aanbieden. Daarnaast komt er ook een tweede Bar Bulot, een tweelingbroer voor de bar in Brugge. Die brasserie, waarvan de menukaart in het teken zal staan van enkele grote tijdloze klassiekers, zal worden geleid door Elske Mostert, de voormalige Wine Director van The Breda Group in Amsterdam. “Ik werkte vroeger al als wijnmanager voor de drie restaurants Guts, Breda en Maris Piper. Mijn werk bij Bar Bulot zal dus in het verlengde liggen van wat ik tot nu toe heb gedaan, maar dan in een ander kader en op een hoger niveau.

 

Van de kelder tot in de zaal

Joachim Boudens en Elske Mostert delen een passie voor wijn en een parcours dat hen buiten hun comfortzone bracht. Ze zijn allebei sommelier van opleiding maar bekleedden in het verleden een ruimere rol als manager. “Als sommelier had ik een plafond bereikt en ik wilde dat doorbreken”, vertelt Elske. “Deze baan in Antwerpen sluit daar mooi op aan en biedt me de kans om meer in contact te komen met de klanten. Een ambitieuze uitdaging die ik dolgraag wil aangaan.” “Het beroep van sommelier vraagt om een enorme investering. Je moet er voortdurend voor de volle 100% voor gaan”, zegt ook Joachim. “Je moet veel proeven, voortdurend uitkijken naar nieuwigheden. Sinds de opstart van Hertog Jan ben ik aan een nieuw hoofdstuk beginnen te schrijven. We hebben altijd willen groeien en vooruitgaan. Toen Botanic ons voorstelde om mee in het horeca-aanbod van het complex te stappen en ons daarbij carte blanche gaf, leek Bar Bulot ons meteen de ideale keuze. Antwerpen is overduidelijk aan het uitgroeien tot het gastronomische epicentrum van België, maar er ontbrak ons inziens nog een echte grote kwaliteitsbrasserie met een klassiek maar volgens de regels van de kunst bereid aanbod en gelijkwaardige bediening.”

Het is dus in dit prestigieuze kader en in een bijzonder dynamische horecaomgeving dat hun Antwerpse avontuur binnenkort van start gaat. “We zijn heel streng wat betreft de processen en de regelmaat in de keuken én bij de bediening”, licht Joachim toe. “Het belang van een goed geregeld beheer wordt vaak onderschat, maar zonder veeleisend management kan je niet rendabel zijn. En wie niet rendabel is, kan niet overleven. In andere landen is het belang van de manager veel beter ingeburgerd. In Nederland is dat bijvoorbeeld veel meer het geval dan bij ons, en dus komt Elske met haar ervaring hier als geroepen.”

 

De menselijke factor

Een goed beheer is dus van essentieel belang, maar het onthaal en de band met de klant zijn dat ook. Daarover waken is een van de belangrijkste taken van een manager. Bij Hertog Jan is Joachim Boudens erin geslaagd om de rol van de gastheer opnieuw uit te vinden en boven het klassieke Franse model, dat nogal pompeus aandoet, uit te stijgen met een relaxte maar verzorgde, pretentieloze stijl. Een visie die ook Elske Mostert deelt: “We moeten een persoonlijkere manier zien te vinden om contact te leggen met onze klanten en ons aan hen aan te passen zonder te verloochenen wie we zijn en zonder kruiperig over te komen. Per slot van rekening vertellen we hier een verhaal, bieden we onze klanten een ervaring aan. Het is dan ook belangrijk dat we ons tot in de puntjes voorbereiden en dat we ons vervolgens laten leiden door het moment en de interactie met onze gasten.”

Joachim Boudens treedt dat volmondig bij: “Je moet kunnen omgaan met problemen en ontevreden klanten. Een klant die klaagt, wil in eerste instantie dat je hem ernstig neemt, dat je luistert naar wat hij te zeggen heeft. Binnen de groep Hertog Jan hebben we geen groot verloop. De mensen blijven omdat ze zich goed voelen bij ons. Als manager moet je ook een geruststellende omgeving weten te creëren waarin iedereen kan groeien, met respect voor het levensritme van je werknemers en een evenwicht tussen werk en privé.” Het restaurant is een theater waarin we allemaal een rol spelen. The show must go on... en dat geldt ook voor de human resources.

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder