{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Advies

Wijn: wat zeggen de experten?

Aan het einde van de straat steekt de toren van de kathedraal scherp af tegen de winterhemel. In het hartje van Antwerpen spraken we af met 3 wijnexperten: Tom Ieven, de topsommelier van driesterrenzaak Hof van Cleve, Patrick Nys, eigenaar van urban winery ‘Wijnfaktorij’, en Jeroen Tackx, Product Specialist Wines, Spirits & Mocktails bij METRO We hadden een uitgebreid gesprek over koetjes en kalfjes maar vooral over wijn.

Wijn krijgt tegenwoordig steeds vaker allerhande, al dan niet gecontroleerde, labels: bio, biodynamisch, vegan, natuur ... Moet je daar kritisch tegenover staan of het net stimuleren?

Tom Ieven: “Voor mij maakt het niet uit of de wijn biologisch of biodynamisch is. Ik proef, en als het goed is, is het goed. De meeste goede wijnen worden trouwens gemaakt met respect voor de natuur. Milieubewustzijn is alomtegenwoordig, en dit zien we dan ook terugkomen in de aanpak van meer en meer wijnboeren. Sommige natuurwijnen kunnen al eens wat extremer gemaakt worden door niet te filteren en geen sulfiet toe te voegen. Hier is de balans zeer belangrijk, extremen zijn namelijk nooit goed, ook niet in wijn.” 

Jeroen Tackx: “De eerste regel bij een goede wijn is dat er geen wijnfouten in mogen zitten. Maar we moeten meewerken met de natuur, niet haar tegenwerken. En dat betekent ook de overdreven marketingpraatjes niet zomaar geloven. De waarheid zit immers nog altijd in de fles.” 

Patrick Nijs: “Wij zijn niet de eigenaar van de grond waarop we wijn verbouwen, we zijn slechts de tijdelijke gebruikers ervan. We moeten hem doorgeven aan de generaties die na ons komen. We hebben dus een enorme verantwoordelijkheid in de manier waarop we omgaan met de natuur. Sommigen willen de natuur in een bepaalde richting dwingen, anderen kiezen liever voor een begeleidende aanpak. Die laatste manier is uiteraard de slimste. Bodems raken op de duur uitgeput, en goede wijnboeren weten dat. Labels helpen bij het bewust maken van het grote publiek, bij het ‘opvoeden’ van de mensen, maar ze mogen geen doel op zich zijn. Wie de bodem bewerkt met respect, zal ook eindigen met goede wijn. Kelders veranderen daar niets aan.” 

Is het voor een sommelier belangrijk om inzicht te hebben in het werk van de wijnboer? Om er misschien zelfs aan deel te nemen? Behoort dat tot een voortdurend leerproces? 

Jeroen Tackx: “Hoe meer je erover leert, hoe meer je beseft dat je nog veel te leren hebt. Ik ben momenteel level 4 van de WSET (n.v.d.r.: een internationaal wijndiploma) en heb tijdens de eerste lockdown een titel van Weinakademiker behaald. Ik weet dat Tom ook net level 4 heeft behaald en dat Patrick, die al een tijdje DipWSET level 4 is, momenteel bezig is aan het Institute of Masters of Wine, het hoogste niveau in wijnkennis op wereldschaal. Er is zoveel te weten en te ontdekken, uiteraard ook over het onderhouden van de wijngaarden, waarover eigenlijk maar weinig documentatie bestaat. Je moet je constant bijscholen.” 

Patrick Nijs: “Er bestaat inderdaad maar weinig theoretisch materiaal over het eigenlijke wijnmaken. De Belgische wijnbouwer moet het allemaal nog een beetje ontdekken. Dat is ook de reden waarom ik in het begin ben gaan experimenteren om vervolgens zelf te gaan produceren en mijnervaringen met anderen te delen. Zo krijg ik nieuwe ideeën en kan ik groeien en me verbeteren.

Tom Ieven: “Praten met wijnboeren is voor mij een essentieel onderdeel van mijn werk. Zo begrijp je pas echt wat ze doen en welke specifieke technieken ze gebruiken. Dit helpt erbij om aan je klanten een woordje uitleg te geven over de wijn die je hun aanbiedt, zonder dat je je daarbij beperkt tot de wijnsoort. Storytelling, het verhaal dat schuilgaat achter een fles, het verhaal van de wijn, waar hij vandaan komt, dat is essentieel voor ons beroep. Dat kleine extraatje maakt een gastronomische restaurantervaring compleet. Ik heb de kans gekregen om Patrick te leren kennen aan het begin van zijn avontuur zeven jaar geleden, en ik heb hem de afgelopen jaren verschillende keren mogen helpen in zijn wijngaarden. Daar heb ik veel van opgestoken.” 

Jeroen Tackx: “Storytelling is inderdaad heel belangrijk, los van het soort zaak dat je hebt. Voor de keuze van de juiste wijnen of voor de samenstelling van de wijnkaart moet je uitgebreide informatie kunnen geven en bij de degustatie ook eens nieuwe horizonten durven opzoeken.” 

placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder
placeholder

Belgische wijnen blijven het goed doen. Hoe liggen ze in de markt en hoe staan de klanten ertegenover? 

Patrick Nijs: “In tegenstelling tot de meeste traditionele wijnbouwgebieden hebben wij in België nog geen vast omlijnd kader. Er zijn geen dominerende druivensoorten of typische kenmerken die we bijvoorbeeld wel zien bij sancerre- of bourgognewijnen. Wij beginnen met een leeg blad en moeten alles nog uitvinden. In die zin zijn we pioniers die voor hun creaties kunnen putten uit alle denkbare inspiratiebronnen.” 

Tom Ieven: “Belgische wijnen hebben een unieke toets door het koeler klimaat waardoor ze zich eerder lenen om witte, mousserende en lichtere rode wijnen te maken. Toch zijn er op de regel enkele uitzonderingen zoals bijvoorbeeld de Kontreir I van Patrick. Door een algemene toename in de aantrekkingskracht van streekproducten, heb ik het afgelopen jaar ondervonden dat er steeds meer vraag is naar Belgische wijnen waar we ondertussen een mooi aanbod in hebben.” 

Jeroen Tackx: “Steeds meer restauranthouders zetten Belgische wijnen op hun kaart, wat ook buitenlandse klanten wel weten te appreciëren. Onze klanten zijn in eerste instantie op zoek naar comfort en zekerheid. Een druivensoort die ‘acolon’ heet, schrikt ze al snel af. Het is gemakkelijker om ze ervan te overtuigen eens een Belgische wijn uit te proberen op basis van chardonnay of pinot.” 

COVID-19-crisis, gesloten restaurants, opkomst van meeneemgerechten, lockdown... wat is voor jullie de balans van het afgelopen jaar? 

Tom Ieven: “Na de eerste lockdown heb ik gemerkt dat de mensen het enorm gemist hebben om op restaurant te gaan. Ze wilden meer dan ooit genieten en zich laten verwennen. Dit had ook een positieve invloed op de wijnverkoop. Ik verwacht dat we nu hetzelfde fenomeen gaan zien zodra we weer open mogen. Hopelijk zo snel mogelijk!” 

Jeroen Tackx: “Uiteraard hebben we een extreem moeilijke periode achter de rug, maar zodra de horeca na de eerste lockdown de deuren weer opende, wilde iedereen dolgraag weer op restaurant gaan. De verkoop van comfortwijnen schoot bij ons de hoogte in, met vooral een voorkeur voor rosé.” 

Patrick Nijs: “Nu we niet buitenshuis kunnen gaan dineren, hebben de mensen hun eigen kelder herontdekt en die goede flessen opengetrokken die ze bewaarden voor een speciale gelegenheid, want ‘je kan ze best opdrinken als ze op hun piekmoment zijn’. Na deze crisis gaan we onszelf willen verwennen, en misschien kunnen de Belgische wijnboeren daarvan profiteren met originele en lokale wijnen, twee waarden die het momenteel erg goed doen.”  

Patrick Nijs is ingenieur van opleiding, was uitgever van een culinair magazine, is nu naast wijnbouwer ook trainer en consultant, en één van de grootste wijnen bierkenners van België. Tien jaar geleden plantte deze onvermoeibare Limburgse Antwerpenaar zijn eerste wijnranken in het Limburgse Maaseik en begon zo met het produceren van zijn eigen wijn. Beetje bij beetje breidde hij zijn wijngaarden uit, met een tweede domein op de Houwaartseberg in Vlaams-Brabant en recent ook in Reet. In 2020 opende hij zijn Wijnfaktorij, waar hij van eigen druiven, zijn elegante en lekkere wijnen maakt die hij geduldig laat rijpen om daarna ter plekke te verkopen aan liefhebbers.

  

Tom Ieven was Best Sommelier of Belgium 2018-2019, en werd afgelopen november door de gids Gault & Millau uitgeroepen tot Sommelier van het Jaar 2021. Een dubbele bekroning voor deze altijd vrolijke wijnkenner. Hij is nog maar net dertig geworden, maar kan al terugkijken op een carrière om u tegen te zeggen: zo was hij aan de slag bij De Schone van Boskoop, Ardent, Zilte en nu Hof van Cleve... Hij drukt stevig zijn stempel op de Belgische gastronomiewereld en ook buiten onze landgrenzen heeft hij al een solide reputatie opgebouwd.

  

Het sommelierteam van METRO Belgium is een ware kweekvijver voor talent. Daarbij kunnen we niet om Jeroen Tackx heen. Deze Kempenzoon heeft een onuitputtelijke passie en nieuwsgierigheid naar alles wat drinkbaar is – van sterkedrank tot mocktails – en werkt reeds verschillende jaren voor METRO als Product Specialist Wijnen en Sterke dranken in Metro Antwerpen Zuid. Bij de lezers van CHEF Magazine is hij alvast geen onbekende, want hij liet ons hier al meermaals meegenieten van zijn vakkennis en ervaring.