{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Chef's Place

Alle wegen leiden naar take-away

Sommigen zijn er de eerste uren van de lockdown al mee begonnen, anderen pikken nu pas in... De heropening van de restaurants lijkt nog ver weg en voor velen is take-away daarom een oplossing tijdens de Covid 19-crisis. Hoe organiseer je dat? Wat zijn de meest geschikte werkwijzen? Een klein overzicht van de gekozen pistes door verschillende horeca professionals in België.

1. Niet elke dag openen

Dit is de optie die door veel restaurants gekozen wordt vanwege de kleinere vraag. Het beperkt de risico’s op onverkochte producten. De klanten kunnen zo ook profiteren van een exclusiever aanbod. Restaurant 3 Fonteinen in Beersel geeft het voorbeeld met zijn ‘Take Away Sunday’ dat van start ging met een bouillabaisse.

2. Een beperkte kaart

Een van de geheimen van een geslaagde take-away, is zonder twijfel de kaart beperken zodat de food cost beperkt kan worden, maar vooral ook om de producenten te ondersteunen die met seizoensgebonden producten werken. Stéphanie Thunus geeft een mooie demonstratie bij Au Gré du Vent, met het hart van de lente: daslook en asperges.

3. Werken met thema's

Een andere grote trend in afhaalmenu’s is de thematische aanpak. Het biedt opnieuw de mogelijkheid om te vertrekken van een beperkte kaart, maar ook om klanten zin te geven om regelmatiger terug te komen. Zo kunnen ze elk keer een nieuw thema proberen. Timothy Tynes, van Atelier Maple, neemt zijn klanten gedurende een week mee naar Japan, daarna Spanje …

4. Speciale evenementen

Pasen is een mooi voorbeeld geweest van dit principe. Het idee is om te profiteren van de toenemende vraag gelinkt aan een bepaald moment in het jaar en daarop te focussen gedurende die specifieke dagen. Dat is de keuze geweest van Soma in Antwerpen die brioches heeft klaargemaakt voor het paasfeest en van het chefs trio Nick Bril (The Jane), Dennis Broeckx (L’Épicerie du Cirque) en Huibrecht Berends (Bún) die een paasbrunch hebben samengesteld voor de familie om mee te nemen. Binnenkort is Moederdag de perfecte gelegenheid om een speciaal menu te lanceren.  

5. Leveren of afhalen?

De meeste restaurants kiezen bij afhalen meestal voor een tijdslot per klant. David Grosdent, van l’Envie in Zwevegem, werkt samen met een bakkerij die dienst doet als tweede afhaalpunt. De vier tijdelijke partners van Best of Antwerp (die ’t Zilte, Dim Dining, One Eughty en Jitsk samenbrengen) bieden de mogelijkheid voor levering aan huis aan wie hun high-end menu bestelt.

6. Een vervolg na de lockdown?

Als de organisatie voor take-away of levering eenmaal opgezet is, waarom er dan niet op lange termijn mee verder gaan? Het is een optie die wordt overwogen door Karen Torosyan van Bozar Restaurant, een van de eersten die een crisisoplossing heeft bedacht met de boetiek ‘Casse Croûte', die ze van plan is in leven te houden, zelfs na het herstel.

Bied jij al een delivery of take-away service aan? METRO promoot jouw zaak op makro.be.
Ontdek de actie hier.