{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Chef's Place

Heropening: praktisch advies

Heropenen, hoe gaat dat in z’n werk? Dat is de vraag die alle horecaprofessionals zich stellen na meer dan 2 maanden lockdown. De officiële aankondigingen suggereren een versoepeling in juni. Maar wat zijn de mogelijkheden en hoe moet de inrichting aangepast worden naar de nieuwe normen? Hier zijn enkele antwoorden.

De hygiënemaatregelen gaan eerst een fysieke afstand tussen klanten opleggen. Dit zorgt voor daling van de capaciteit en het aantal couverts met 40 tot 60%, afhankelijk van de locatie. Met natuurlijk een impact op de omzet als gevolg.

Concreet zijn er verschillende mogelijkheden om klanten te ‘scheiden’. Eerst en vooral door de tafels verder uit elkaar te zetten of door het aantal plaatsen te verminderen. Visuele aanwijzingen zijn handig om klanten te overtuigen om de anderhalve meter afstand te respecteren. Houten wanden en/of plexiglas tussen de tafels en zelfs gordijnen kunnen ook gebruikt worden. Door kleine aparte ruimtes te creëren kunt u aan uw klanten een ‘private-dining’ sfeer aanbieden die hen kan verleiden.

Focus op de essentie

Om het verlies in couverts te compenseren, kunt u overwegen uw openingsuren te verlengen door uw personeel te spreiden. U kunt ook op voorhand aan uw klanten duidelijk maken dat ze een beperkte tijd hebben om te eten om zo voldoende rotatie aan elke tafel te hebben. De afhaalservice die u misschien heeft opgezet tijdens de lockdown kan er ook voor zorgen dat u voldoende couverts realiseert, als deze gelijklopen met de service in het restaurant. Tot slot zijn de plaatsen buiten en op het terras natuurlijk een essentiële aanvulling. Informeer u bij uw gemeente om te weten welke mogelijkheden voorzien zijn en welke uitbreidingen overwogen kunnen worden.

De fysieke afstand in de keuken is voor vele restaurants bijna onmogelijk. U kunt sowieso wel een scheiding met plastic folie voorzien tussen de verschillen posten. Om de bewegingen te beperken zullen een beperkte kaart en geoptimaliseerde voorbereidingen heel handig zijn. Geen enkele chef heeft zin om zich te beperken in creativiteit, maar een beperkt menu verlicht het werk en maakt het makkelijker om in een kleiner team te werken.

De convenience producten, zoals voorgesneden groeten, zullen ook het aantal personen in de keuken en de fysieke interacties beperken. Het gebruik van een karretje, in plaats van het klassieke doorgeven, om de borden naar de zaal te brengen heeft twee voordelen: minder contact met het zaalpersoneel en makkelijkere service met afstand. Het karretje wordt tussen de klanten en de ober geplaatst om de veilige afstand te bewaren.

Een app en zeep

Of het nu gaat over het doorgeven van bestellingen of het betalen van de rekening: technologische oplossingen kunnen op vele zaken een antwoord bieden. U kunt buzzers installeren die duidelijk maken aan de klant dat hij zijn drankje kan komen halen of zijn gerecht kan zien aan de toog. U vermijdt ook het contact tussen klanten en de obers. U kunt eveneens vragen aan de klant om te bestellen via een app op een tablet die u ter beschikking stelt aan tafel of via een chat op hun telefoon. En verkiest u een minder technologische aanpak, waarom geen menu’s voorstellen met nummers die ze kunnen invullen of een krijtbordje waarom ze hun bestelling kunnen schrijven?

Door te kiezen voor karretjes of een bedieningspaneel naast de tafels, kunt u de borden opdienen terwijl u de afstand respecteert. De klant hoeft alleen zijn gerecht voor zich neer te zetten. Tenzij je meer humoristische oplossingen integreert in het concept van je restaurant, bijvoorbeeld door op te dienen met een pizzapallet of een op afstand bestuurbare auto…

In de publieke ruimtes zijn visuele aanwijzingen uw beste vriend. Plaats aanduidingen op de grond voor de toiletten, met indien mogelijk een aparte richting voor de in- en uitgang.  Plaats een systeem dat duidelijk aangeeft of er iemand aanwezig is (een rode lamp bij de ingang bijvoorbeeld) en duid goed aan dat het verplicht is om de handen te wassen, ook voor de klanten. Over het algemeen: desinfecteer alle oppervlakken regelmatig, zowel in de zaal als in de keuken, en voorzie desinfecterende gel voor uw klanten zodra ze bij u binnenkomen.