{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Chef's Place

Martini: new alcoholvrij aperitief

Dit is zonder enige twijfel het bekendste en meest gedronken Italiaanse aperitief ter wereld. De iconische vermout Martini staat vandaag aan het hoofd van een grote familie, met Fiero en de alcoholvrije varianten ervan als jongste telgen. Een koninklijk nageslacht dat je aperitieven en cocktails de nodige schwung geeft. 

Het principe van de vermout is alom bekend: een versterkte en gearomatiseerde wijn, traditioneel met een bittere, kruidige smaak die afkomstig is van aromatische planten, zoals alsem. Naast het oorspronkelijke recept van de rode vermout, zijn ook de witte, dry en rosé variant intussen klassiekers geworden. Maar ook de riserva speciale wonnen de laatste jaren enorm aan populariteit, dankzij de groeiende voorkeur voor bittere drankjes in het algemeen en vermout in het bijzonder.

Maar hét uithangbord van de naam Martini is vandaag een resoluut jonge en piekfijn uitgedoste versie. Met zijn toetsen van citrus en bittersinaasappel in combinatie met frisse witte wijn vindt Fiero de vermout opnieuw uit. Hoewel Fiero trouw blijft aan zijn roots, is hij een tikkeltje energieker, waardoor hij zich leent voor heel andere smaakcombinaties in cocktails, maar evengoed als longdrink met prosecco of tonic. De helft Fiero, de helft prosecco: zó eenvoudig en zó hemels. En het oog wil ook wat... De rode kleur trekt onmiddellijk de aandacht en in de mond vinden we accenten van de momenteel zo populaire aperitivo/spritz terug.

placeholder
Fierini
Zalig genieten met mate

Het grote voordeel van een longdrink met tonic is dat het sowieso al lage alcoholpercentage van Martini nog eens wordt gehalveerd: van 15% naar 7,5%. Een belangrijk argument, want steeds meer klanten gaan bewust om met de alcohol die ze drinken en willen graag plezier maken zonder tipsy te worden. Het plaatje wordt vervolmaakt door de alcoholvrije varianten van Fiero, Floreale en Vibrante, beide voorzien van een mooi etiket waarop de troef van deze drankjes duidelijk prijkt: ‘L’aperitivo non- alcoholic’. Op het vlak van smaak werden géén compromissen gesloten. Ook de alcoholvrije varianten hebben een volle, rijke smaak van kruiden en citrusvruchten. Lekker ‘on the rocks’ of in een exotische mix.

Serveren met 50/50 tonic, veel ijs en een sinaasappelschijfje.

De hele Martini-familie, Fiero voorop, is ideaal voor wie graag enkele leuke cocktails op de kaart zet zonder daarvoor al te veel technische handelingen uit te voeren. Door de complexiteit van vermout is er niet veel nodig om een smaakexplosie in de mond te creëren. Met amper twee of drie ingrediënten tover je een elegante, verrukkelijke cocktail op tafel om je klanten te verwennen. Je kunt ook in ‘batch’ werken en je klanten een karaf aanbieden om te delen met hun tafelgenoten. Of je kiest voor een premix die je enkel nog hoeft uit te schenken wanneer iemand een glaasje bestelt. Kleur, smaak, feest, fun... en vooral een naam die iedereen doet dromen van de Italiaanse zon. Martini mist zijn doel nooit. 

Karaf Fierini
  • 750 ml Martini Fiero
  • 500 ml bio-appelsap
  • 250 ml bruiswater
  • 40 ml crème de cassis
  • basilicum
  • 2 citroenen
  • 2 appelen

Meng alle vloeistoffen in een karaf. Snijd de appelen en de citroenen in partjes en voeg ze toe aan de karaf. Laat rusten in de koelkast. Serveer met ijsblokjes en een blaadje basilicum.