{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Chef's Place

Wij helpen jou weer op weg

Hygiëne is altijd al een belangrijk aspect geweest in de horeca. Restauranthouders hebben geen coronavirus nodig om in hun keuken de strenge normen tot op de letter te volgen. Maar de heropening na de lockdown vereist wel enkele aanpassingen op dit vlak. Welke producten moet je gebruiken? Hoe garandeer je de veiligheid van je gasten én je personeel? Peter Donckers, Head of Quality Assurance bij METRO, geeft antwoord op deze essentiële vragen en meteen ook enkele tips.

Hoe moet je oppervlakken desinfecteren? En met welke producten?

Kruisbesmetting vermijden is iets waar horecaprofessionals zich dag in, dag uit mee bezighouden. Er is in dat opzicht werkelijk geen enkel verschil tussen bijvoorbeeld salmonella of een virus als COVID-19. Alle oppervlakken moeten altijd worden ontsmet met een schoonmaakmiddel om te ontvetten en daarna met een ontsmettingsmiddel om virussen en bacteriën te doden. De lijst met producten die toegelaten zijn in zones waar voedingsmiddelen worden verwerkt, blijft dezelfde en bleekwater staat daar niet op. In de zaal zijn wel extra maatregelen vereist. De beste manier om hier alle oppervlakken, vooral tafels, te ontsmetten blijft een alcoholspray die tegelijk ontvet en ontsmet zonder dat er nagedroogd hoeft te worden.

Kun je klanten verplichten om hun handen te wassen, net zoals bij het personeel?

Dat lijkt me moeilijk. Je kunt wel een alcoholgel ter beschikking stellen aan de ingang en in de toiletten en aanbevelingen doen, maar echt verplichten om er ook gebruik van te maken... Besmettingen gebeuren grotendeels via de handen, oppervlakken inbegrepen. Herbruikbare menu’s vervangen door leisteen of ze laten afdrukken op papieren tafelsets zijn uitstekende manieren om dat risico te verkleinen en de basisbescherming die handen wassen biedt, nog aan te vullen. Het zijn volgens mij ook efficiëntere oplossingen dan het gebruik van tablets of een gsm, aangezien die bacteriën en virussen gemakkelijk doorgeven.

Zijn scheidingswanden noodzakelijk? Volstaat social distancing niet?

Het virus wordt doorgegeven via druppeltjes. Afstand houden verkleint het risico, maar fysieke afscheidingen zoals plexiglas bieden extra veiligheid. In kleine restaurants zijn ze vaak de enige manier om toch een voldoende aantal tafels te kunnen aanbieden en dus een minimum aan rendabiliteit te garanderen. Het blijft dus een persoonlijke keuze van de restauranthouder, die beslist in functie van zijn klanten en zijn zaal. Net als voor alle oppervlakken moeten ook panelen van plexiglas na iedere klant worden gedesinfecteerd.

Zijn die hygiënemaatregelen niet nefast voor onze gastvrijheid?

Dat denk ik niet. Je kunt die maatregelen wel degelijk invoeren zonder op een ziekenhuis te lijken. Voor cafés ligt het anders, maar restaurants kunnen de hygiëneregels toepassen zonder al te grote aanpassingen of grote investeringen. Je kunt het ook positief bekijken: zo biedt de toename van de verkoop van meeneemgerechten bijvoorbeeld interessante perspectieven. Het lastigste is ongetwijfeld het gebruik van gezichtsmaskers, die je uiteraard niet kan verstoppen. Het belangrijkste is dat we ons niet laten meevoeren door paniek en dat we ons goed informeren. Daarvoor is en blijft de whitepaper van METRO, als waardevolle bron van informatie over onder andere de aangewezen procedures, hét referentiedocument bij uitstek. Je vindt hem op onze website.

Meer informatie?

Spreek onze teams aan in de winkel of surf naar onze website.

www.metro.be/mijn-inspiratie/haccp