{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
PubliReportage

Het vlees van de toekomst

Vegetariërs, flexitariërs … de Belg eet tegenwoordig minder vlees dan vroeger. Om op die nieuwe voedingsgewoontes in te spelen richtte Jaap Korteweg De Vegetarische Slager op: een merk dat vegetarische kwaliteitsproducten voor de horeca aanbiedt.

Volgens een recente studie zegt ongeveer 20% van de Belgen tegenwoordig vegetariër of flexitariër te zijn. 44% van hen vindt zelfs dat vlees geen must is in een volwaardige maaltijd. Een frappante vaststelling, aangezien die cijfers over de afgelopen drie jaar maar liefst zijn verdubbeld. Vooral de groep van de min 35-jarigen is een groot aanhanger van die trend, die zich de komende jaren ongetwijfeld nog zal doorzetten.

Voor de horeca is de vraag naar kwalitatief hoogstaande vleesvervangers lange tijd een echte hoofdbreker geweest. Er waren immers geen kwaliteitsproducten om bijvoorbeeld het gehakt in een bolognesesaus of de kip in een caesar salad te vervangen. Maar daar brengt De Vegetarische Slager nu verandering in. Jaap Korteweg maakte er een erezaak van om voor zijn volledig plantaardige producten niet alleen de smaak maar ook de textuur van de verschillende vleessoorten zo dicht mogelijk te benaderen. Want het is precies op dat essentiële punt dat het bij vegetarische producten vaak verkeerd loopt.

Op maat van de horeca

Concreet gezien kunnen chef-koks nu werken met bereidingen en recepten die vergelijkbaar zijn met gewone vleesproducten en verbluffende gerechten op tafel toveren die niet alleen bij vegetariërs in de smaak zullen vallen, maar ook vleeseters zullen weten te bekoren. “In restaurants zijn vlees- of visgerechten vaak nog de standaard”, vertelt Jaap Korteweg. “En dat terwijl de consument thuis duidelijk steeds vaker voor vegetarische alternatieven kiest. Ik wilde die leemte op de professionele markt opvullen met producten die voldoen aan de hoge eisen van de horeca en dat met dezelfde hoge kwaliteitsstandaard en ambachtelijke benadering als voor onze echte vleescreaties.”

Op het menu in dat professionele gamma staan bijvoorbeeld vegetarische kipnuggets en kipstukjes, burgers en gehakt. NOChicken Nuggets en NOChicken Chunks, NOBeef Burger, NOmince. De boodschap is duidelijk: hier zitten geen dierlijke eiwitten in. De sleutel tot hun succes én wat het verschil maakt met andere vleesvervangers zijn ongetwijfeld de ervaring en achtergrond van Jaap Korteweg. Hij is de negende generatie van een veehoudersfamilie. Alleen koos hij uit liefde voor smaak en dieren – en niet zozeer uit ideologie – voor vegetarische alternatieven. In iedere bereiding proef je zijn liefde voor het vak en zijn passie voor lekker eten. Het resultaat zijn mooie texturen op het bord. De maillardreactie werkt perfect en zorgt voor het knapperige korstje dat zo typisch is voor gegrild vlees, terwijl je binnenin geniet van de zachte en malse textuur van het ‘vlees’. Zo overtuig je zelfs de grootste scepticus met gerechten voor ieders smaak.