{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
Trend

Take-away-revolutie

De COVID-19-epidemie veroorzaakte een ongeziene schokgolf in de horecasector. Van de vele gevolgen is de explosieve toename van het take-away-aanbod wel een van de opvallendste. Welke fiscale regels gelden daarvoor? Welke voordelen kun jij da ar als bedrijf uit putten? En kan je de service in het restaurant gemakkelijk combineren met takeaway? De antwoorden op die vragen lees je hier.

Van snackbars tot sterrenrestaurants: een overgrote meerderheid van de horeca bood tijdens de lockdown wel een of andere vorm van meeneemgerechten aan. Sommigen werkten daarbij met een soort traiteurformule, waarbij de klanten hun gerechten ter plaatse kwamen ophalen, anderen organiseerden hun eigen leveringsdienst. De vrij hoge commissies van onlinediensten als Deliveroo, Uber Eats of Takeaway.com weerhielden de meesten er echter wel van om daar een beroep op te doen.

Belastingswijziging

Wat de witte kassa betreft, verandert er niet veel. Zelfs in het geval van een tijdelijke stopzetting van de bediening in de zaal blijven voor de verkoop van meeneemgerechten dezelfde regels gelden als het de bedoeling is dat de activiteit later weer zal worden hernomen. De btw echter is niet dezelfde en daalt van 12 naar 6% voor gerechten en van 21 naar 6% voor alcoholvrije dranken. Alcoholische dranken blijven wel onderworpen aan een btw-tarief van 21%. Met de uitgespaarde kosten doordat er geen bediening is – je hoeft geen personeel in de zaal meer te betalen – kun je ofwel de prijzen op je kaart verlagen ofwel je marges verhogen.

Klantenbinding

Om die reden bleven heel wat restaurants hun meeneemformule ook na de lockdown aanbieden, vaak met een iets aangepaste kaart om rekening te houden met de nadelen van het transport. Een interessante combinatie om het afgenomen aantal gasten in de zaak toch enigszins te compenseren. Ook de klanten gingen maar al te graag in op het aanbod om hun eten ‘in a box’ te komen ophalen en vervolgens thuis zelf af te werken. Of in sommige gevallen zelf nog te bereiden.

Naast het financiële plaatje is de verkoop van meeneemgerechten natuurlijk ook een belangrijk element om het contact met de klanten te behouden. Zowel tijdens de lockdown als nu, nu er vaak minder klanten mogen komen, is het aanbieden van takeawaygerechten een ideale manier om niemand te moeten teleurstellen en een alternatief aan te bieden. En dat is in deze moeilijke tijden een kostbare manier om aan klantenbinding te doen.